Πέμπτη 20 Μαρτίου 2025

Τέμπη: Εξωφρενικές λεπτομέρειες για την πρόχειρη αυτοψία και το μπάζωμα

Τέμπη: Εξωφρενικές λεπτομέρειες για την πρόχειρη αυτοψία και το μπάζωμα

«Δεχθήκαμε πιέσεις για να υπογράψουμε» καταγγέλλουν οι δύο ανακριτικοί υπάλληλοι της Πυροσβεστικής - Ο εργολάβος πήρε εντολή να πετάξει τα χώματα με βιολογικό υλικό και κρίσιμα στοιχεία διότι… «δεν τα χρειάζονται» - Ο διοικητής Τροχαίας Λάρισας αρνήθηκε να δώσει το ok για το μπάζωμα
 

 

Στις 14 Μαρτίου 2023 ,λίγες μόλις ημέρες μετά την τραγωδία στα Τέμπη, στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Λάρισας παραδίδεται η απλή έκθεση αυτοψίας
της Πυροσβεστικής που προκαλεί ακόμα και την οργισμένη αντίδραση των δικαστικών αρχών, καθώς αντιλαμβάνονται ότι πρόκειται για μία προχειροδουλειά.

Ήταν ένα πρωτοφανές δυστύχημα με 57 νεκρούς και μία φωτιά που κανείς δεν γνώριζε εκείνη τη στιγμή τα πραγματικά αίτια και όμως η πυροσβεστική βιάστηκε να στείλει την απλή έκθεση αυτοψίας και μάλιστα χωρίς να της το ζητήσει κανείς .Το παράδοξο είναι ότι η Πυροσβεστική δεν διευκρίνισε στις δικαστικές αρχές ότι η έρευνα δεν έχει τελειώσει, με αποτέλεσμα ο Εφέτης Ανακριτής να στείλει παραγγελία προκειμένου να κάνουν τη δουλειά τους .

Οι δύο πυρονόμοι, που υπέγραψαν την έκθεση απλής αυτοψίας και σήμερα είναι κατηγορούμενοι για παράβαση καθήκοντος, αποκαλύπτουν στις
απολογίες τους τις πιέσεις που τους ασκήθηκαν προκειμένου να υπογράψουν άρον άρον την έκθεση .

Η 1η ανακριτική υπάλληλος αναφέρει :

«Στις 6.03.2023 μας κάλεσε στο γραφείο του ο Διοικητής (σ.σ την υπάλληλο ,πυρονόμο και Προϊσταμένη ) και μας διέταξε να συντάξουμε
και να του παραδώσουμε αυθημερόν έκθεση αυτοψίας. Στη δε άρνησή μου καθώς δήλωσα ότι είναι αδύνατη η σύνταξη διότι υπάκουσα στις έως τότε
οδηγίες και εντολές που ήταν να απέχουμε από κάθε προανακριτική πράξη και ενέργεια πλην της επισκόπησης μακροσκοπικά του τόπου του
δυστυχήματος, σε χρόνο μάλιστα που επιχειρούσαν συνεργεία κατάσβεσης της εκδηλωθείσας πυρκαγιάς, διάσωσης, διακομιδής και αστυνομικές
δυνάμεις φρουρούσαν το χώρο, η απάντηση – εντολή που έλαβα ήταν να συνταχθεί αυτοψία, με περιεχόμενο όσα παρατηρήσαμε κατά τον τόπο
της επιτόπιας μετάβασής μας την 1.03.2023 δηλαδή από 1.55- 4.25 και τίποτα παραπάνω αλλιώς θα διωχθούμε πειθαρχικά για υπαλληλική απείθεια».

Ο 2ος ανακριτικός υπάλληλος της Πυροσβεστικής -σύμφωνα με την πυρονόμο – είχε ενημερώσει ήδη τον Εισαγγελέα ότι απειλούνται με πειθαρχικό από τον Διοικητή .

Στη συνέχεια την καλεί και πάλι ο Διοικητής στο γραφείο του :

«Μου είπε ότι ουδέποτε απαίτησε αυτοψία παρά αιτήθηκε να συνταχθεί μόνο η ΕΚΘΕΣΗ ΑΠΛΗΣ ΑΥΤΟΨΙΑΣ» στο ηλεκτρονικό βιβλίο του ανακριτικού, έτσι ώστε αν χρειαστεί να χρησιμοποιηθεί από οποιονδήποτε και ότι όλες οι εντολές υπό την απειλή της υπαλληλικής απείθειας έγιναν προκειμένου να πιεστούμε στη σύνταξη αυτής .»

«Ο Διοικητής με απειλούσε με πειθαρχική δίωξη»

Απειλές για υπαλληλική απείθεια και πιέσεις δέχθηκε και ο δεύτερος ανακριτικός υπάλληλος της Πυροσβεστικής:

«Στις αντιρρήσεις που εξέφρασαν οι συνάδελφοί μου ο Διοικητής επεσήμανε ότι πρέπει να συνταχθεί μία απλή αυτοψία με περιεχόμενο τα
όσα παρατηρήσαμε κατά την επιτόπια μετάβαση μας την 1η Μαρτίου από 1.55 – 4.25 σε διαφορετική περίπτωση θα είχαμε πειθαρχικές συνέπειες. Παρόμοια εντολή έλαβα και εγώ υπό την απειλή πειθαρχικής δίωξης για υπαλληλική απείθεια .Μάλιστα την 9η Μαρτίου όντας αγχωμένος με όλη την εξέλιξη, και κυρίως των απειλών περί πειθαρχικής μου δίωξης για υπαλληλική απείθεια, εγώ απευθύνθηκα στον Εισαγγελέα Υπηρεσίας του Πρωτοδικείου Λάρισας, ζητώντας τη συνδρομή και προστασία του».

Ο πυρονόμος διευκρινίζει στην απολογία του ότι η έκθεση αυτοψίας δεν ήταν αναλυτική ενώ δεν είχαν κατατεθεί ούτε καν οι φωτογραφίες από τις πρώτες ώρες μετά τη σύγκρουση .

Η Πυροσβεστική οφείλει να δώσει απαντήσεις γιατί παρέδωσε αυτή την απλή έκθεση αυτοψίας μόλις μέσα σε 14 ημέρες όταν για ένα τροχαίο με
πυρκαγιά μπορεί να χρειαστούν και τρεις με τέσσερις μήνες προκειμένου να παραδώσουν αυτοψία.

Λεπτομέρειες για τη διαδικασία του μπαζώματος

Εντωμεταξύ εξωφρενικές λεπτομέρειες για τον τρόπο διαχείρισης του δυστυχήματος των Τεμπών, έρχονται στο φως της δημοσιότητας και από την δικογραφία που διαβιβάστηκε στην Βουλή και με βάση την οποία έγινε εχθές από το ΠΑΣΟΚ αίτημα σύστασης προανακριτικής επιτροπής.

Η δικογραφία αφορά στην απομάκρυνση κρίσιμου υλικού «από τον τόπο του εγκλήματος» και στο μπάζωμα του σημείου με χαλίκια και πίσσα, ενώ διερευνά ποινικές ευθύνες του τότε Υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργό Χρήστου Τριαντόπουλου, ο οποίος βρισκόταν παρόν σε όλες τις σχετικές συσκέψεις, όπου ελήφθησαν αποφάσεις επί του πεδίου.

Βασικό στοιχείο των παράνομων ενεργειών απομάκρυνσης 300 κυβικών χώματος με βιολογικά και άλλα υλικά, καθώς και του μπαζώματος του χώρου, αποτελεί το ότι όλα αυτά έγιναν χωρίς να ενημερωθεί η εισαγγελική Αρχή, στην οποία είχε ανατεθεί ήδη από τις 2/3/2023, δύο μέρες δηλαδή μετά το δυστύχημα, η προανάκριση για τα αίτια του δυστυχήματος.

Η πυροσβεστική τους είπε να πετάξουν τα χώματα με βιολογικό υλικό και κρίσιμα στοιχεία διότι… «δεν τα χρειάζεται»!

Εντύπωση προκαλεί  η καταγραφή της κατάθεσης του εργολάβου που ανέλαβε την απομάκρυνση του χώματος, μέσα στο οποίο υπήρχαν αταυτοποίητα βιολογικά υλικά, προσωπικά αντικείμενα των θυμάτων και στοιχεία για το μεγάλο ερώτημα του τι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία. Ο ίδιος αναφέρει ότι αξιωματικοί της Πυροσβεστικής του είπαν να τα μεταφέρει και να τα… πετάξει, χωρίς να του δώσουν κάποια συγκεκριμένη τοποθεσία και χωρίς να ασχοληθούν προκειμένου να φυλαχθεί αυτή. Με δική του πρωτοβουλία, τα εναπόθεσε σε οικόπεδο ιδιοκτησίας του και ουδείς ενδιαφέρθηκε να τον ρωτήσει που τελικά τα πέταξε.

Όπως αναφέρει η εισαγγελική διάταξη, «τις αμέσως επόμενες ημέρες μετά το δυστύχημα έλαβαν χώρα ενέργειες επέμβασης και αλλοίωσης του χώρου του δυστυχήματος, καθώς και εξαφάνισης αποδεικτικών στοιχείων, οι οποίες έγιναν άτυπα, χωρίς φυσικά τήρηση πρακτικών, χωρίς βάσιμο λόγο και χωρίς επίσημη έγκριση από την αρμόδια Αρχή, που εν προκειμένω ήταν ήδη η Εισαγγελία Πρωτοδικών Λάρισας και η αρμόδια τακτική Ανακρίτρια που είχαν μετά την άσκηση ποινικής δίωξης από 2.3.2023 την ευθύνη της ανάκρισης. Με τις ενέργειες αυτές, οι οποίες συνίσταντο στην απομάκρυνση σημαντικών αποδεικτικών στοιχείων από τον τόπο του εγκλήματος, κατέστη δυσχερής αν όχι αδύνατη η πλήρης συγκέντρωση και αξιοποίηση όλων των ευρημάτων, προκειμένου να εντοπιστούν οι αιτίες του δυστυχήματος και συνακόλουθα οι πράξεις και παραλείψεις των υπαιτίων που αιτιακά οδήγησαν σε αυτό».

Όπως αναφέρεται παρακάτω, εξωφρενική είναι η εντολή που έλαβαν οι ιδιοκτήτες της εταιρείας χωματουργικών εργασιών, «οι οποίοι με μηχανήματα έργων που διαθέτει η ως άνω εταιρεία κλήθηκαν να συνδράμουν την επόμενη μέρα στον τόπο του ατυχήματος, προκύπτει ότι με εντολή της Π.Υ. ξερίζωσαν θάμνους, πουρνάρια και δέντρα, και έριξαν χαλίκια για να μην βουλιάζει το έδαφος και την δεύτερη και τρίτη ημέρα μετά το ατύχημα οι ίδιοι απομάκρυναν περίπου 300 κυβικά χώμα με ο, τι υλικά και αντικείμενα περιλάμβανε αυτό και τα εναπόθεσαν σε οικόπεδο ιδιοκτησίας τους με εντολή της Π.Υ. επειδή «δεν τα χρειαζόταν» (…)

«Το ακριβές περιεχόμενο της εντολής που τους δόθηκε ήταν ότι «δεν τα χρειάζονταν πλέον» και επειδή έπρεπε να δημιουργηθεί μία «πλατεία» για να έρθουν μεγάλες νταλίκες που θα φόρτωναν τα βαγόνια, τους είπαν να τα απομακρύνουν». Καθώς δε, μετέφεραν με τα οχήματά τους τα υλικά αυτά από το σημείο του δυστυχήματος, η είσοδος – έξοδος του χώρου ελεγχόταν από την αστυνομία και κανείς δεν τους σταμάτησε, ούτε ρωτήθηκαν σχετικά με τον προορισμό τους. Αναφέρουν ακόμη ότι η πρωτοβουλία για την μεταφορά αυτών των υλικών σε οικόπεδο ιδιοκτησίας τους ήταν δική τους, αφού προηγουμένως είχαν λάβει εντολή να τα πετάξουν»…

Ο διοικητής Τροχαίας Λάρισας αρνήθηκε να δώσει το ok για το μπάζωμα

Επιπλέον από την δικογραφία προκύπτει, ότι σε σύσκεψη που έγινε στις 3/3/2023, τρείς ημέρες μετά το δυστύχημα, και στην οποία συμμετείχαν ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ Χρήστος Τριαντόπουλος, ο Αστυνομικός Διευθυντής Λάρισας Αγάπιος Χαρακόπουλος, ο Αστυνομικός Υποδιευθυντής Αθανάσιος Μπαντής, από την Π.Υ. ο στρατηγός Ευάγγελος Φαλάρας και ο ταξίαρχος Νικόλαος Μητσογιάννης, ένας εκπρόσωπος της ΕΜΑΚ του οποίου τα στοιχεία δεν θυμάται, ο υπάλληλος της πολιτικής προστασίας Βασίλειος Καράλης, και ο προϊστάμενος της διεύθυνσης προγραμματισμού συντήρησης τροχαίου υλικού της Hellenic Train Αντώνιος Μοσχόπουλος, κλήθηκε ο Διοικητής Τροχαίας Λάρισας Βασίλειος Βλαχογιάννης, προκειμένου να δώσει την άδειά του για το μπάζωμα του χώρου με χαλίκια και πίσσα.

Ο ίδιος αρνήθηκε να δώσει τέτοια άδεια και δήλωσε ότι μοναδική αρμόδια είναι η εισαγγελική Αρχή η οποία έχει αναλάβει την προανάκριση και η οποία έχει αποκλειστικά την δικαιοδοσία να αποφασίσει το πώς θα γίνει η διαχείριση του χώρου που περιείχε κρίσιμα πειστήρια για την διαλεύκανση των συνθηκών κάτω από τις οποίες έγινε το δυστύχημα. Καταθέτοντας αυτή την άποψη αποχώρησε, όμως κατόπιν ελήφθη απόφαση, σε άγνωστο χρόνο, για το μπάζωμα του χώρου, χωρίς να ενημερωθεί η αρμόδια εισαγγελική Αρχή και χωρίς να δώσει σχετική άδεια.

Όπως αναφέρεται στην εισαγγελική Διάταξη, «ο Περιφερειάρχης τους ενημέρωσε ότι έπρεπε να εξετάσουν το ζήτημα των εργασιών αποκατάστασης της κυκλοφορίας των τρένων και ρώτησε όλους τους εκπροσώπους των εμπλεκόμενων φορέων εάν είχαν ολοκληρώσει τις εργασίες τους στο σημείο. Τότε ο Β. Βλαχογιάννης επισήμανε ότι κακώς ζητά τη συναίνεσή του για να προχωρήσει σε οποιαδήποτε αποκατάσταση. Του τόνισε κατηγορηματικά ότι είναι αναρμόδιος να δώσει οποιαδήποτε απάντηση (θετική ή αρνητική) και ότι θα πρέπει να απευθυνθεί στις δικαστικές αρχές που ήδη είχαν επιληφθεί της υπόθεσης, αφού ήδη η δικογραφία εκκρεμούσε στην Ανακρίτρια και οι οποίες είναι αποκλειστικά αρμόδιες σύμφωνα και με το ειδικό Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρώπινων Απωλειών (ΣΔΑΑ). Στη συνέχεια αποχώρησε και κατά συνέπεια δεν γνωρίζει τι συζητήθηκε και εάν ελήφθησαν σχετικές αποφάσεις και από ποιους για τις εργασίες αποκατάστασης των γραμμών και επίστρωσης του σημείου με πίσσα, χαλίκια κ.α».

Η Διάταξη της Εισαγγελέως Εφετών Λάρισας κατόπιν όλων των ανωτέρω, καταλήγει ότι «…οι ανωτέρω ενέργειες, δηλαδή η απομάκρυνση σωρού αδρανών υλικών από τον τόπο του δυστυχήματος συνιστούν αυθαίρετη παρέμβαση στο τόπο πέριξ του δυστυχήματος που αυτονόητα είναι και τόπος εγκλήματος στο μέτρο που διερευνώνται ποινικά κολάσιμες πράξεις ή παραλείψεις που οδήγησαν στη πρόκληση του, κατά παράβαση της διάταξης του άρθρου 251 ΚΠΔ, στην οποία σκιαγραφείται το έργο του ανακριτή και των ανακριτικών υπαλλήλων ως αποκλειστικά αρμόδιων να ενεργούν τις αναγκαίες ανακριτικές πράξεις για την συλλογή και διατήρηση των αποδείξεων, αλλά και της υποχρέωσης των προανακριτικών υπαλλήλων και όσων παρευρίσκονται στο σημείο να διατηρούν το χώρο ανέπαφο για την απρόσκοπτη συλλογή των αποδεικτικών στοιχείων. Μάλιστα προς επίρρωση των ανωτέρω, σημειώνεται πως κατόπιν έρευνας που έγινε από τον ορισθέντα Εφέτη Ανακριτή στο πλαίσιο διερεύνησης των αιτιών πρόκλησης του πολύνεκρου δυστυχήματος στον ιδιωτικό χώρο όπου εναποτέθηκαν τα πιο πάνω υλικά χωρίς καμία έγκριση από τις δικαστικές αρχές που είχαν ήδη επιληφθεί του συμβάντος για την απομάκρυνση τους, περισυλλέχθηκαν δείγματα από τις σορούς αδρανών υλικών (στα οποία εντοπίστηκε πλήθος προσωπικών αντικειμένων που ανήκαν στους επιβάτες της αμαξοστοιχίας) και κατόπιν εργαστηριακού ελέγχου προέκυψε ότι ανευρεθέν βιολογικό υλικό ανήκει σε θύμα -επιβάτη της αμαξοστοιχίας (βλ. την από 22-5-2024 έκθεση εργαστηριακής πραγματογνωμοσύνης), ενώ εκκρεμεί η σύνταξη της έκθεσης του ορισθέντος πραγματογνώμονα κατόπιν διεξαγωγής έρευνας με ειδικά εκπαιδευμένους σκύλους.

Συνεπώς είναι βέβαιον ότι το υλικό που απομακρύνθηκε από τον τόπο του εγκλήματος ήταν εξαιρετικά σημαντικό για αποδεικτική αξιοποίηση, σε κάθε δε περίπτωση αποτελούσε τμήμα του αποδεικτικού υλικού, αφού περιείχε πειστήρια και ίχνη (προσωπικά αντικείμενα, γενετικό υλικό επιβατών που χάθηκαν κ.ο.κ). Περαιτέρω, είναι προφανές ότι καμία νόμιμη απόφαση δεν ελήφθη για την απομάκρυνση αυτού του αποδεικτικού υλικού, ούτε καταγράφηκε σε οποιοδήποτε έγγραφο αυτή η ενέργεια, και μάλιστα είναι άξιον απορίας πως μεταφέρθηκαν με φορτηγά τόνοι αδρανών υλικών από το σημείο, μολονότι ο χώρος φυλάσσονταν από αστυνομικές δυνάμεις σε 24ωρη βάση και οι αρμόδιοι στο σημείο φορείς, ήτοι ο αστυνομικός διευθυντής Λάρισας και ο συντονιστής πυροσβεστικών δυνάμεων Ευάγγελος Φαλάρας, δεν αντιλήφθηκαν την αυθαίρετη αυτή μεταφορά και συνακόλουθη αλλοίωση του τόπου του δυστυχήματος…».

Ολόκληρη η πρόταση για την σύσταση προανακριτικής

Η πρόταση σύστασης Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης που κατατέθηκε εχθές στην Βουλή από το ΠΑΣΟΚ, έχει ως εξής:

ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΠΡΟΤΑΣΗ
Σύστασης Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης κατά το άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος, τα άρθρα 153 επ. του Κανονισμού της Βουλής και το άρθρο 5 του Ν. 3126/2003 περί της «Ποινικής Ευθύνης Υπουργών».

Α. Εισαγωγικά
Καθώς συμπληρώνονται δύο χρόνια από το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, παραμένει βαθύ το συλλογικό τραύμα στην ελληνική κοινωνία και αναδεικνύεται καθημερινά το πάνδημο αίτημα για πλήρη διαλεύκανση τόσο των περιστατικών του δυστυχήματος και της πυρκαγιάς, όσο και των δυσεξήγητων υπηρεσιακών ενεργειών, που ακολούθησαν τις αμέσως επόμενες ώρες και ημέρες και οι οποίες είχαν ως αντικειμενικό αποτέλεσμα την ουσιώδη δυσχέρανση της δικαστικής έρευνας. Στο πλαίσιο αυτό δεν θα ήταν υπερβολή να σημειωθεί ότι τόσο το ίδιο το δυστύχημα, όσο και οι ολοένα αυξανόμενες ενδείξεις περί συγκάλυψής του, αποτελούν πλέον για την ελληνική κοινωνία προβλήματα που άπτονται της υγείας των θεσμών μας, της ποιότητας της Δημοκρατίας μας και της λειτουργίας του Κράτους Δικαίου.

Από τη μία μεριά υπάρχουν τα αίτια και οι συνθήκες που οδήγησαν στο ίδιο το δυστύχημα και στην πυρκαγιά που προκλήθηκε αμέσως μετά την σύγκρουση των δύο συρμών, θέματα για τα οποία βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη η ανακριτική διαδικασία και για τα οποία έχουμε δεσμευθεί να τοποθετηθούμε όταν αυτή θα ολοκληρωθεί και ανάλογα με τα πορίσματά της.

Από την άλλη μεριά, όμως, υπάρχει το δεδομένο της αλλοίωσης του ίδιου του χώρου του τραγικού δυστυχήματος, ενός τόπου δηλαδή στον οποίο φέρονται ότι τελέστηκαν αξιόποινες πράξεις ερευνώμενες από την ανάκριση. Η αλλοίωση αυτή έλαβε χώρα τις αμέσως επόμενες ημέρες και ήρθε στο φως μετά από μηνύσεις συγγενών θυμάτων της τραγωδίας, οι οποίες εκκρεμούν ενώπιον των δικαστικών Αρχών της Λάρισας.

Για το εν λόγω θέμα η ανακριτική διαδικασία έχει ολοκληρωθεί, σε ό,τι αφορά τα πολιτικά πρόσωπα, με την διαβίβαση προς την Βουλή κατά το άρθρο 86 Σ, τα άρθρα 153 επ. του Κανονισμού της Βουλής και το άρθρο 5 του Ν. 3126/2003 περί της «Ποινικής Ευθύνης Υπουργών» από την Εισαγγελία Εφετών Λάρισας δια της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου της σχετικής δικογραφίας, συνοδευόμενης από μία πλήρως και εμπεριστατωμένα αιτιολογημένη Διάταξη της Εισαγγελέως Εφετών Λάρισας.

Ειδικότερα:

Β. Διαδικαστικό Ιστορικό

Μετά από εγκλήσεις, τις οποίες κατέθεσαν συγγενείς θυμάτων της τραγωδίας των Τεμπών σε βάρος του συνόλου των μελών του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας που συγκροτήθηκε για το δυστύχημα την 1.3.2023 και σε βάρος μελών της Κυβέρνησης (και συγκεκριμένα τους Υπουργό Υγείας Αθανάσιο Πλεύρη, Υφυπουργό Υγείας Ζωή Ράπτη, Υφυπουργό Μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλο και Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργό Χρήστο Τριαντόπουλο), εκδόθηκε η από 26.3.2024 Διάταξη της Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Λάρισας, με την οποία αυτές τέθηκαν στο αρχείο. Επί της Διάταξης αυτής ο εκ των εγκαλούντων Παύλος Ασλανίδης άσκησε την από 17.4.2024 Προσφυγή ενώπιον της Εισαγγελέως Εφετών Λάρισας και ακολούθως εκδόθηκε η από 22.4.2024 και με αριθμό 43/2024 Διάταξη της τελευταίας, με την οποία η Προσφυγή έγινε δεκτή και διατάχθηκε περαιτέρω προκαταρκτική εξέταση από την Αντεισαγγελέα Πλημμελειοδικών Λάρισας προς διερεύνηση ενδεχόμενης τέλεσης των εγκλημάτων της παράβασης καθήκοντος και της υπόθαλψης εγκληματία.
Όπως αναφέρεται στην ως άνω Διάταξη της Εισαγγελέως Εφετών Λάρισας, η συνέχιση της προκαταρκτικής εξέτασης κρίθηκε αναγκαία, καθώς διαπιστώθηκε ότι τις επόμενες ημέρες του δυστυχήματος, που έλαβε χώρα στις 28.2.2023 και περί ώρα 23.23 στην περιοχή του Ευαγγελισμού του δήμου Τεμπών και στη σιδηροδρομική – χιλιομετρική θέση 372 της σιδηροδρομικής γραμμής Πλατέως – Πειραιώς, απομακρύνθηκαν από τον χώρο σημαντικά αποδεικτικά στοιχεία, ώστε να καθίσταται «δυσχερής αν όχι αδύνατη» η πλήρης συγκέντρωση και αξιοποίηση όλων των ευρημάτων προκειμένου να εντοπιστούν οι αιτίες του δυστυχήματος και συνακόλουθα οι πράξεις και παραλείψεις των υπαιτίων που αιτιακά οδήγησαν σε αυτό. Ακολούθως ζητήθηκε να διευκρινιστεί κατά την προκαταρκτική εξέταση ποια συγκεκριμένα πρόσωπα παρευρίσκονταν στον χώρο τις πρώτες ημέρες και μέχρι και την επίστρωσή του με πίσσα και χαλίκια, ποιος ή ποια πρόσωπα έδωσαν εντολή απομάκρυνσης των χωμάτων και των λοιπών υλικών που στη συνέχεια μεταφέρθηκαν σε ιδιόκτητο οικόπεδο χωρίς να τεθεί το υλικό αυτό στη διάθεση των δικαστικών αρχών, αν συντάχθηκε έκθεση για την απομάκρυνση των υλικών ή καταγράφηκε αυτή η ενέργεια σε οποιοδήποτε άλλο έγγραφο, την επισύναψη στη δικογραφία όλων των σχετικών εγγράφων και απαντήσεων και τελικώς την λήψη ανωμοτί καταθέσεων των εμπλεκόμενων προσώπων.

Μετά την διενέργεια και ολοκλήρωση της εισαγγελικής προκαταρκτικής εξέτασης, η Εισαγγελέας Εφετών Λάρισας εξέδωσε την με αριθμό 69/15.7.2024 Διάταξή της, με την οποία δέχθηκε εν μέρει την Προσφυγή του εγκαλούντος Παύλου Ασλανίδη, παρήγγειλε την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος των 1. Βασιλείου Παπαγεωργίου του Παναγιώτη, 2) Κωνσταντίνου Αγοραστού του Αναστασίου, 3) Αγάπιου Χαρακόπουλου του Παντελή και 4) Ευάγγελου Φαλάρα του Άγγελου για την πράξη της παράβασης καθήκοντος από κοινού με ενέργεια και δια παραλείψεως, ενώ την απέρριψε ως προς το σκέλος της έγκλησης που στρεφόταν σε βάρος των μελών του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας που συνεδρίασε την 1.3.2023 και ώρα 02.30 και 04.30.
Η ως άνω Διάταξη, μετά της συγκεντρωθείσας δικογραφίας από την συμπληρωματική Προκαταρκτική Εξέταση, διαβιβάστηκε στην Βουλή καθώς η Εισαγγελέας Εφετών Λάρισας, ως όφειλε βάσει της διάταξης του άρθρου 86 Σ και του άρθρου 4 Ν.3126/2003, απείχε από την διερεύνηση ευθυνών μελών της Κυβέρνησης και είχε ήδη με την αρχική υπ’ αριθ. 43/2024 Διάταξή της παραγγείλει την αποστολή της δικογραφίας στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου προς τούτο.

Γ. Πραγματικά περιστατικά

Από την διενεργηθείσα προκαταρκτική εξέταση προέκυψαν, βάσει του συνόλου των μέχρι σήμερα αποδεικτικών στοιχείων και των παραδοχών της Εισαγγελέως Εφετών Λάρισας, καταρχήν τα ακόλουθα πραγματικά περιστατικά, τα οποία φρονούμε ότι οφείλει να διερευνήσει περαιτέρω στο πλαίσιο της προκαταρκτικής της εξέτασης η αρμόδια Επιτροπή της Βουλής βάσει της αποκλειστικής αρμοδιότητάς της κατ’ άρθρα 86 Σ. και 153 επ. του ΚτΒ:
Λίγες ώρες μετά το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα, που συνέβη την 28.2.2023 και περί ώρα 23.23 στην περιοχή Ευαγγελισμού του Δήμου Τεμπών και το οποίο στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, περί ώρα 2.30 π.μ. της 1.3.2023 έλαβε χώρα συνεδρίαση των μελών του συγκροτηθέντος Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας (ΣΟΠΠ) με θέμα τη διαχείριση του δυστυχήματος. Κατά τη συνεδρίαση, για την οποία τηρήθηκαν πρακτικά, ο Συντονιστής Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας Ευάγγελος Φαλάρας εισηγήθηκε την ενεργοποίηση του ειδικού σχεδίου διαχείρισης ανθρώπινων απωλειών (ΣΔΑΑ). Ζητήθηκε αυξημένη ενεργοποίηση του Στρατού και της Αστυνομίας, ετοιμότητα των νοσοκομείων της Λάρισας, ενεργοποίηση των εθελοντικών οργανώσεων. Αποφασίστηκε περαιτέρω η ενεργοποίηση επιπλέον νεκροθαλάμων εφόσον χρειαστεί, η ενίσχυση του επιχειρησιακού έργου με μηχανήματα βαρέως τύπου σε συνέχεια τηλεφωνικών επικοινωνιών με τους ιδιοκτήτες αυτών, η διάθεση σκαπτικών μηχανημάτων για διαμόρφωση του χώρου επιχειρησιακής δράσης, η διοικητική μέριμνα για όσο διάστημα απαιτηθεί, η ψυχολογική υποστήριξη συγγενών των επιβατών της επιβατικής αμαξοστοιχίας, η μέριμνα για την διαμονή τους, και τέλος ο έλεγχος του δικτύου φυσικού αερίου από προσωπικό της ΔΕΣΦΑ. Το σχετικό συνταχθέν έγγραφο της συνεδρίασης έλαβε αριθμό πρωτοκόλλου 80174/1-3-2023.

Ακολούθησε δεύτερη έκτακτη συνεδρίαση του ίδιου ως άνω οργάνου, δύο ώρες αργότερα και περί ώρα 04.30, κατά την οποία επικαιροποιήθηκαν οι αποφάσεις του προηγούμενου ΣΟΠΠ και ζητήθηκαν επιπλέον ασθενοφόρα και παραμονή τους στον τόπο του συμβάντος μέχρι να ολοκληρωθούν οι επιχειρήσεις, ζητήθηκε να αυξηθεί ο αριθμός των νεκροθαλάμων, και ο,τιδήποτε άλλο απαιτηθεί στο πλαίσιο των ενεργειών επί του πεδίου. Και για αυτή τη συνεδρίαση τηρήθηκαν πρακτικά και το σχετικό συνταχθέν έγγραφο έλαβε αριθμό πρωτοκόλλου 80175/1-3-2023.

Κατόπιν αυτού, απεστάλη το με αριθμό πρωτοκόλλου 80190/1-3-2023 έγγραφο του προϊσταμένου του τμήματος πολιτικής προστασίας προς τη διεύθυνση τεχνικών έργων ΠΕ Λάρισας και τον Αντιπεριφερειάρχη ΠΕ Λάρισας, δυνάμει του οποίου ζητείτο από την περιφέρεια η διάθεση βαρέων οχημάτων προς υλοποίηση της ανωτέρω απόφασης του ΣΟΠΠ. Ο Αντιπεριφερειάρχης Λάρισας έδωσε άμεσα εντολή στον διαχειριστή της επιχείρησης χωματουργικών εργασιών «ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΑΝΔΡΕΜΜΕΝΟΣ ΚΑΙ ΣΙΑ Ο.Ε.» να διαθέσει τα μηχανήματα του με ισάριθμους οδηγούς, προκειμένου να συνδράμει σύμφωνα με τα ανωτέρω, το έργο της πυροσβεστικής υπηρεσίας στον τόπο του ατυχήματος. Ο δικαιολογητικός λόγος αυτής της απόφασης και της συνακόλουθης υλοποίησης της, εδράζονταν στο γεγονός ότι λόγω του μεγάλου όγκου και του πάχους των βαγονιών των αμαξοστοιχιών που συγκρούστηκαν, ήταν εξαιρετικά δυσχερής η κοπή των μεταλλικών ελασμάτων, προκειμένου να επιτευχθεί από τους πυροσβέστες ο απεγκλωβισμός των επιβατών και η απομάκρυνση των σορών, ενώ επιπροσθέτως ήταν απολύτως αναγκαίος ο καθαρισμός του εδάφους με γερανούς και μηχανήματα βαρέως τύπου από χόρτα, θάμνους και λάσπες που είχαν συγκεντρωθεί πέριξ των βαγονιών, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα προσέγγισης και απεγκλωβισμού των θυμάτων.

Τα ανωτέρω, σύμφωνα με τις παραδοχές της εισαγγελικής Διάταξης, έγιναν στο πλαίσιο του νόμου και δεν υφίστανται ενδείξεις ότι, πέραν όσων ανεγράφησαν στα οικεία πρακτικά, υπήρξε κατά τις συνεδριάσεις αυτές απόφαση ή εντολή επέμβασης στον τόπο του δυστυχήματος προς τον σκοπό αλλοίωσής του και δυσχέρανσης ή ματαίωσης της συλλογής κρίσιμου αποδεικτικού υλικού, ή ότι η μεταγενέστερη έκνομη επέμβαση στο χώρο του δυστυχήματος έγινε σε εκτέλεση απόφασης που ελήφθη κατά τις συγκεκριμένες συνεδριάσεις και αυτός είναι ο λόγος που η παρούσα πρότασή μας δεν στρέφεται και σε βάρος των λοιπών εγκαλούμενων κατά τα προεκτεθέντα μελών της κυβέρνησης.

Ωστόσο, τις αμέσως επόμενες ημέρες μετά το δυστύχημα έλαβαν χώρα ενέργειες επέμβασης και αλλοίωσης του χώρου του δυστυχήματος, καθώς και εξαφάνισης αποδεικτικών στοιχείων, οι οποίες έγιναν άτυπα, χωρίς φυσικά τήρηση πρακτικών, χωρίς βάσιμο λόγο και χωρίς επίσημη έγκριση από την αρμόδια Αρχή, που εν προκειμένω ήταν ήδη η Εισαγγελία Πρωτοδικών Λάρισας και η αρμόδια τακτική Ανακρίτρια που είχαν μετά την άσκηση ποινικής δίωξης από 2.3.2023 την ευθύνη της ανάκρισης. Με τις ενέργειες αυτές, οι οποίες συνίσταντο στην απομάκρυνση σημαντικών αποδεικτικών στοιχείων από τον τόπο του εγκλήματος, κατέστη δυσχερής αν όχι αδύνατη η πλήρης συγκέντρωση και αξιοποίηση όλων των ευρημάτων, προκειμένου να εντοπιστούν οι αιτίες του δυστυχήματος και συνακόλουθα οι πράξεις και παραλείψεις των υπαιτίων που αιτιακά οδήγησαν σε αυτό, σύμφωνα και με τις παραδοχές της Διάταξης.

Σύμφωνα με τις από 18.1.2024 καταθέσεις του διαχειριστή Αθανάσιου Πανδρεμμένου και των ομόρρυθμων εταιρειών Μάριου και Κωνσταντίνου Πανδρεμμένου της εταιρείας με την επωνυμία «ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΑΝΔΡΕΜΜΕΝΟΣ ΚΑΙ ΣΙΑ Ο.Ε.», οι οποίοι με μηχανήματα έργων που διαθέτει η ως άνω εταιρεία κλήθηκαν να συνδράμουν την επόμενη μέρα στον τόπο του ατυχήματος, προκύπτει ότι με εντολή της Π.Υ. ξερίζωσαν θάμνους, πουρνάρια και δέντρα, και έριξαν χαλίκια για να μην βουλιάζει το έδαφος και την δεύτερη και τρίτη ημέρα μετά το ατύχημα οι ίδιοι απομάκρυναν περίπου 300 κυβικά χώμα με ο, τι υλικά και αντικείμενα περιλάμβανε αυτό και τα εναπόθεσαν σε οικόπεδο ιδιοκτησίας τους με εντολή της Π.Υ. επειδή «δεν τα χρειαζόταν». Στη συνέχεια με εντολή της Περιφέρειας προέβησαν σε επίστρωση με πίσσα και χαλίκια και διαμόρφωσαν τον χώρο προκειμένου να «γίνει ένα εκκλησάκι για τα θύματα».

Περαιτέρω, όσον αφορά την διερεύνηση του δυστυχήματος και την ευθύνη διατήρησης του χώρου, αμέσως μετά το δυστύχημα επιλήφθηκε το Α.Τ. Τεμπών και περί ώρα 06.00 της 1.3.2023 η διενέργεια της προανάκρισης ανατέθηκε από τον Αστυνομικό Διευθυντή της Διεύθυνσης Αστυνομίας Λάρισας στον Διοικητή του Τμήματος Τροχαίας Λάρισας Βασίλειο Βλαχογιάννη. Ο τελευταίος επιλήφθηκε των πρώτων ανακριτικών πράξεων στο πλαίσιο της αυτεπάγγελτης αστυνομικής προανάκρισης και στις 2.3.2023 υπέβαλε τη σχετική δικογραφία με παράλληλη αποστολή συνοδείας ενός εκ των φερόμενων ως υπαιτίων του δυστυχήματος που είχε συλληφθεί στο πλαίσιο του αυτοφώρου προς τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Λάρισας. Ακολούθως κινήθηκε από τον Εισαγγελέα ποινική δίωξη και παραγγέλθηκε η διενέργεια Κύριας Ανάκρισης (βλ. το με αριθμό 1019/21/1-β/2.3.2023 έγγραφο του τμήματος τροχαίας Λάρισας). Κατά συνέπεια, από το χρονικό αυτό σημείο της 2.3.2023 οποιαδήποτε επέμβαση στο χώρο του δυστυχήματος έπρεπε να γίνει σε συντονισμό με την Εισαγγελική και Ανακριτική Αρχή.
Εξάλλου, σύμφωνα με το από 1.5.2024 έγγραφο της Α.Δ. Λάρισας ευθύς ως αυτή ενημερώθηκε για το σιδηροδρομικό δυστύχημα διέταξε να μεταβούν στο σημείο όλες οι διαθέσιμες δυνάμεις της με αποστολή του συνόλου των παρευρισκόμενων αστυνομικών δυνάμεων στο χώρο του δυστυχήματος αλλά και πέριξ αυτού, την αποτροπή πρόσβασης σε αυτόν από τρίτα μη εξουσιοδοτημένα πρόσωπα πλην προσώπων και οχημάτων των φορέων που επιχειρούσαν για τη διάσωση των επιβαινόντων στις αμαξοστοιχίες. Στο χώρο του δυστυχήματος επιχειρούσαν η Π.Υ., η ΕΜΑΚ, η πολιτική προστασία, η υπηρεσία φυσικού αερίου, οι ένοπλες δυνάμεις, το ΕΚΑΒ, ο δήμος Τεμπών και εθελοντικές ομάδες – διασώστες υπό την καθοδήγηση της πολιτικής προστασίας, ενώ υπηρεσία στο σημείο εκτελούσε αστυνομικό προσωπικό από την ώρα του δυστυχήματος έως και ώρα 14.00 της 9.3.2023. Σημειώνεται ότι η Α.Δ. Λάρισας δεν έγινε αποδέκτης ούτε έλαβε γνώση περί εντολής απομάκρυνσης υλικών από τον τόπο του ατυχήματος.

Σύμφωνα με τις απαντήσεις στα ίδια ερωτήματα εκ μέρους της Π.Υ. Λάρισας, στο σιδηροδρομικό δυστύχημα ενεπλάκησαν δυνάμεις οργανικών μονάδων τόσο της αρμοδιότητας της ΠΕ.ΠΥ.Δ. Θεσσαλίας, όσο και δυνάμεις άλλων ΠΕ.ΠΥ.Δ., κεντρικών υπηρεσιών και ειδικών περιφερειακών υπηρεσιών του πυροσβεστικού σώματος. Από τα αρχεία που διατηρεί η ΠΕ.Πυ.Δ. Θεσσαλίας δεν προκύπτει ότι δόθηκε εντολή απομάκρυνσης υλικών, ούτε ότι δόθηκε στις αρμόδιες πυροσβεστικές υπηρεσίες σχετική εντολή από την έχουσα είτε την προανάκριση είτε την κύρια ανάκριση του συμβάντος αρχή. Ως εκ τούτου δεν διαθέτει η υπηρεσία στοιχεία ότι συντάχθηκε έκθεση απομάκρυνσης υλικών, ενώ την προανάκριση στον τόπο του συμβάντος και τον σχηματισμό δικογραφίας και ως εκ τούτου τη σύνταξη σχετικών εκθέσεων στο πλαίσιο αυτής (της προανάκρισης) ανέλαβε η ΕΛ.ΑΣ που επελήφθη του συμβάντος αμέσως μετά την επέλευσή του.
Περαιτέρω, μετά τις προαναφερθείσες καταθέσεις των Αθανάσιου, Μάριου και Κωνσταντίνου Πανδρεμμένου, κρίθηκε αναγκαία η συμπληρωματική κατάθεσή τους προκειμένου να δώσουν περισσότερες διευκρινήσεις. Στις συμπληρωματικές από 6.6.2024 καταθέσεις τους επιβεβαίωσαν το περιεχόμενο της αρχικής τους κατάθεσης, αναφέροντας ότι την εντολή απομάκρυνσης των χωμάτων και των λοιπών υλικών που στη συνέχεια μετέφεραν στο ιδιόκτητο οικόπεδό τους έλαβαν «από πυροσβέστες» που επιχειρούσαν στον τόπο του ατυχήματος, γεγονός που αντιλήφθηκαν από την χαρακτηριστική στολή που φορούσαν και τα διακριτικά της. Το ακριβές περιεχόμενο της εντολής που τους δόθηκε ήταν ότι «δεν τα χρειάζονταν πλέον» και επειδή έπρεπε να δημιουργηθεί μία «πλατεία» για να έρθουν μεγάλες νταλίκες που θα φόρτωναν τα βαγόνια, τους είπαν να τα απομακρύνουν». Καθώς δε, μετέφεραν με τα οχήματά τους τα υλικά αυτά από το σημείο του δυστυχήματος, η είσοδος – έξοδος του χώρου ελεγχόταν από την αστυνομία και κανείς δεν τους σταμάτησε, ούτε ρωτήθηκαν σχετικά με τον προορισμό τους. Αναφέρουν ακόμη ότι η πρωτοβουλία για την μεταφορά αυτών των υλικών σε οικόπεδο ιδιοκτησίας τους ήταν δική τους, αφού προηγουμένως είχαν λάβει εντολή να τα πετάξουν, ενώ στην εύλογη ερώτηση για την αρχή που τους κατέβαλε αμοιβή για την εν λόγω μεταφορά, η απάντηση ήταν ότι δεν υπήρχε καμία ειδική συμφωνία, ούτε γνώριζαν εξαρχής από ποιον θα πληρωθούν, ωστόσο, δύο με τρεις μήνες μετά το ατύχημα, κλήθηκαν από την τεχνική υπηρεσία της περιφέρειας Θεσσαλίας, υπέγραψαν τις σχετικές συμβάσεις και εκδόθηκαν και τα αντίστοιχα τιμολόγια, χωρίς ωστόσο να εκδοθεί αντίστοιχο τιμολόγιο για την επίμαχη μεταφορά αφού υπεγράφησαν δύο συμβάσεις, όπου στην μεν πρώτη καταγράφονται οι ημέρες και οι ώρες που εργάστηκαν, στη δε δεύτερη περιγράφεται η ανακατασκευή του δρόμου από τον Ευαγγελισμό έως τα Τέμπη, καθώς και τα υλικά, που μετέφεραν στον τόπο του ατυχήματος (κροκάλες, τρίμμα τύπου 3Α κλπ). Τέλος, στην ερώτηση για το εάν έστω και εκ των υστέρων ενημέρωσαν οποιαδήποτε αρχή για το γεγονός της απομάκρυνσης και εναπόθεσης των χωμάτων στο οικόπεδό τους, απάντησαν πως ενόψει του ότι όλοι οι φορείς, που βρισκόταν στο σημείο του δυστυχήματος είδαν/γνώριζαν ότι συντελούνταν αυτή η μεταφορά και κανείς δεν τους σταμάτησε, ούτε απέτρεψε την απομάκρυνση αυτών των υλικών, σε συνδυασμό και με το γεγονός ότι είχαν λάβει εντολή να τα πετάξουν, θεώρησαν ότι κανείς από τους εμπλεκόμενους στο δυστύχημα δεν θα τα χρειαζόταν.

Κρίσιμη σχετικά με όσα διαμείφθηκαν στην επίμαχη άτυπη σύσκεψη της 3.3.2023 είναι η κατάθεση του τότε Διοικητή Τροχαίας Λάρισας Βασίλειου Βλαχογιάννη. Σύμφωνα με όσα κατέθεσε, κατά τις απογευματινές ώρες της ίδιας ημέρας κλήθηκε τηλεφωνικά από τον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κωνσταντίνο Αγοραστό, να παρευρεθεί σε μία συνάντηση στον τόπο του ατυχήματος, στην οποία μετείχαν (πλην αυτών) και ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ Χρήστος Τριαντόπουλος, ο Αστυνομικός Διευθυντής Λάρισας Αγάπιος Χαρακόπουλος, ο Αστυνομικός Υποδιευθυντής Αθανάσιος Μπαντής, από την Π.Υ. ο στρατηγός Ευάγγελος Φαλάρας και ο ταξίαρχος Νικόλαος Μητσογιάννης, ένας εκπρόσωπος της ΕΜΑΚ του οποίου τα στοιχεία δεν θυμάται, ο υπάλληλος της πολιτικής προστασίας Βασίλειος Καράλης, και ο προϊστάμενος της διεύθυνσης προγραμματισμού συντήρησης τροχαίου υλικού της Hellenic Train Αντώνιος Μοσχόπουλος. Ο Περιφερειάρχης τους ενημέρωσε ότι έπρεπε να εξετάσουν το ζήτημα των εργασιών αποκατάστασης της κυκλοφορίας των τρένων και ρώτησε όλους τους εκπροσώπους των εμπλεκόμενων φορέων εάν είχαν ολοκληρώσει τις εργασίες τους στο σημείο. Τότε ο Β. Βλαχογιάννης επισήμανε ότι κακώς ζητά τη συναίνεσή του για να προχωρήσει σε οποιαδήποτε αποκατάσταση. Του τόνισε κατηγορηματικά ότι είναι αναρμόδιος να δώσει οποιαδήποτε απάντηση (θετική ή αρνητική) και ότι θα πρέπει να απευθυνθεί στις δικαστικές αρχές που ήδη είχαν επιληφθεί της υπόθεσης, αφού ήδη η δικογραφία εκκρεμούσε στην Ανακρίτρια και οι οποίες είναι αποκλειστικά αρμόδιες σύμφωνα και με το ειδικό Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρώπινων Απωλειών (ΣΔΑΑ). Στη συνέχεια αποχώρησε και κατά συνέπεια δεν γνωρίζει τι συζητήθηκε και εάν ελήφθησαν σχετικές αποφάσεις και από ποιους για τις εργασίες αποκατάστασης των γραμμών και επίστρωσης του σημείου με πίσσα, χαλίκια κ.α.

Η άτυπη αυτή σύσκεψη κατά την οποία φαίνεται πως τέθηκε το θέμα της επέμβασης στο χώρο του δυστυχήματος (η οποία άλλωστε έγινε αμέσως μετά) επιβεβαιώνεται και από την από 16.5.2024 κατάθεση του αστυνομικού του Α.Τ. Τεμπών Ιωάννη Μπαρμπούτη, ενώ διαψεύδεται από τους λοιπούς φερόμενους ως παρευρισκόμενους σε αυτήν, αν και όλοι αναγνωρίζουν ότι υπήρξε μία άτυπη συνάντηση. Σύμφωνα ειδικότερα με την κατάθεση του Αντωνίου Μοσχόπουλου γινόταν συνεχώς άτυπες συζητήσεις ως προς την πορεία των επιχειρήσεων και διαψεύδει ότι ήταν παρών στη συγκεκριμένη, ωστόσο αναφέρει ότι συμμετείχε σε επιμέρους συζητήσεις σε διαφορετικά χρονικά σημεία της ίδιας ημέρας, στις οποίες όμως συζητούνταν διάφορα θέματα, όπως η ανάγκη συνοδείας των φορτηγών που θα μετέφεραν τα συντρίμμια στη θέση «Κουλούρι», η ανάγκη επίσπευσης των εργασιών για την απελευθέρωση της εθνικής οδού κ.ο.κ.. Σύμφωνα με την κατάθεση του Νικολάου Μητσογιάννη συζητήσεις σε «πηγαδάκια» γίνονταν σε όλη τη διάρκεια της επιχείρησης, αλλά ο ίδιος δεν συμμετείχε στη συγκεκριμένη άτυπη συνάντηση, παρόλο που θυμάται την παρουσία των λοιπών, ενώ σύμφωνα με την κατάθεση του Αθανασίου Μπαντή, μετέβη στο σημείο για λήψη μέτρων φύλαξης διότι στο σημείο θα προσέρχονταν ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, πλην όμως βρισκόταν σε απόσταση πλέον των 100 μέτρων από το σημείο όπου συγκεντρώθηκαν οι συμμετέχοντες στη συζήτηση και ως εκ τούτου δεν γνωρίζει το περιεχόμενό της. Ελήφθησαν επίσης καταθέσεις όλων των αξιωματικών της αστυνομίας και της πυροσβεστικής που εκτελούσαν βάρδια στον τόπο του ατυχήματος κατά το διάστημα 1.3.2023 έως 3.3.2023, πλην όμως κανείς εξ αυτών δεν αναφέρει κάτι για την απομάκρυνση των επίμαχων υλικών, ενώ στο σύνολό τους αναφέρουν ότι δεν υπέπεσε κάτι στην αντίληψή τους.
Αξίζει εν προκειμένω να σημειωθεί ότι σύμφωνα με νεότερα δημοσιεύματα των ιστοσελίδων tanea.gr και in.gr της 30.1.2025 και 1.2.2025, που αναφέρονται σε έτερες καταθέσεις της δικογραφίας βάσει της έρευνας του δημοσιογράφου Βασίλη Λαμπρόπουλου, αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ. κατέθεσε ότι «με έκπληξη είδα ότι είχαν εξαφανιστεί τα πάντα στις 4 του μηνός και μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση πώς συνέβη αυτό», ενώ σύμφωνα με άλλη κατάθεση οι αστυνομικοί ανέφεραν ότι είχαν συνάντηση με πολιτικούς παράγοντες, στην οποία τους είπαν ότι μέχρι την τότε Κυριακή «όλα θα πρέπει να είναι λαμπίκο στο χώρο της τραγωδίας».
Σε κάθε περίπτωση, από τα ως άνω δεδομένα της δικογραφίας προκύπτουν σοβαρές ενδείξεις ότι η ως άνω «άτυπη συνάντηση» ή «σύσκεψη» της 3ης Μαρτίου 2023, με παρουσία του Υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ Χρ. Τριαντόπουλου, όσο και κλιμακίου κυβερνητικών παραγόντων, δύο μέρες μετά την τραγωδία, αποτελεί το εναρκτήριο γεγονός της αθέμιτης επέμβασης στον χώρο του δυστυχήματος και αλλοίωσής του. Ως πρόσχημα και μόνο για την παράνομη αυτή επέμβαση χρησιμοποιήθηκε η ανάγκη αποκατάστασης της κυκλοφορίας των τρένων, η οποία όμως δεν πραγματοποιήθηκε για περίπου ένα μήνα ακόμα (στις 29.3.2023) και ανεξάρτητα από την αλλοίωση του χώρου, η οποία είχε ολοκληρωθεί εντός ολίγων ωρών, την 4.3.2023, με αποτέλεσμα την εξαφάνιση κρίσιμων αποδεικτικών στ

Πηγή: https://www.zougla.gr/




ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ