Το ήμισυ του ντίζελ που εισήχθη στη Ρουμανία το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους προέρχεται από την Τουρκία, με την υποψία ότι μεγάλο μέρος του προέρχεται από τη διύλιση ρωσικού πετρελαίου, δεδομένου ότι η Τουρκία είναι, μετά την Ινδία, ο μεγαλύτερος αγοραστής αργού πετρελαίου από τη Ρωσία.
Πέρα από τα ζητήματα του θεμιτού ανταγωνισμού, οι εισαγωγές καυσίμων που προέρχονται από την Ινδία και, ενδεχομένως, σύντομα και από την Τουρκία, θα μπορούσαν να οδηγήσουν τους Ουκρανούς να σταματήσουν να αγοράζουν καύσιμα από το λιμάνι της Κωνστάντζας, στερώντας από το ρουμανικό λιμάνι σημαντικά έσοδα.
Σύμφωνα με τα ρουμανικά ΜΜΕ, η 1η Οκτωβρίου είναι μια σημαντική στιγμή. Στη Ρουμανία, 934.000 τόνοι ντίζελ εισήχθησαν το πρώτο εξάμηνο του έτους, σύμφωνα με στοιχεία του Εθνικού Ινστιτούτου Στατιστικής, που εστάλησαν κατόπιν αιτήματός μας. Η συνολική αξία των εισαγωγών ήταν 609 εκατομμύρια ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος του εισαγόμενου ντίζελ προερχόταν από την Τουρκία, σύμφωνα με την ίδια πηγή. Έτσι, από τους 934.000 τόνους που εισήχθησαν, οι 477.000 τόνοι προέρχονταν από την Τουρκία. Δηλαδή περισσότερο από το ήμισυ του όγκου των εισαγωγών. Η αξία των τουρκικών εισαγωγών ήταν 296 εκατομμύρια ευρώ.
Την Τουρκία ακολουθούν δύο χώρες της ΕΕ: η Ουγγαρία, με 117.000 τόνους, και η Ελλάδα, με 111.000 τόνους. Μόνο μετά από αυτές έρχεται η Ινδία, με 60.000 τόνους.
Ποιο είναι το πρόβλημα του εισαγόμενου ντίζελ από την Τουρκία
Εν ολίγοις, το πιθανό «ξέπλυμα» ρωσικού πετρελαίου, το οποίο δεν μπορεί να πωληθεί ούτε απευθείας ούτε να διυλιστεί στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου ισχύει εμπάργκο (με αξιοσημείωτες εξαιρέσεις την Ουγγαρία και τη Σλοβακία) στις προμήθειες ρωσικού αργού πετρελαίου ή καυσίμων από τη Ρωσία.
Πριν από λίγες ημέρες, το Reuters υπενθύμισε, επικαλούμενο στοιχεία της LSEG, ότι η Τουρκία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος αγοραστής ρωσικού αργού πετρελαίου, μετά την Ινδία. Τα διυλιστήρια στις δύο χώρες αγοράζουν ρωσικό αργό πετρέλαιο φθηνότερα, το διυλίζουν στα δικά τους διυλιστήρια και στη συνέχεια πωλούν τα καύσιμα στις αγορές. Αυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι οι δυτικές χώρες έχουν επιβάλει ανώτατο όριο τιμών πάνω από το οποίο δεν μπορεί να αγοραστεί ρωσικό αργό πετρέλαιο. Το Reuters υπενθυμίζει ότι ένα από τα διυλιστήρια της Τουρκίας, το Tupras, είχε σταματήσει να αγοράζει αργό πετρέλαιο Ural όταν η ζητούμενη τιμή ήταν πάνω από το όριο των 60 δολαρίων το βαρέλι στις αρχές του έτους. Στη συνέχεια, όμως, οι ροές ξανάρχισαν μετά τον Απρίλιο, όταν η τιμή έπεσε κάτω από αυτό το επίπεδο.
Τον Ιούνιο, τα τουρκικά διυλιστήρια αγόρασαν 1,6 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού, τον υψηλότερο μηνιαίο όγκο σε ένα χρόνο, σύμφωνα με το Reuters. Τον ίδιο μήνα, σύμφωνα με άλλη έκθεση, το διυλιστήριο STAR στην Τουρκία, που ανήκει στους Αζέρους από τη SOCAR, που είναι επίσης παρόν στη ρουμανική αγορά, έλαβε 800.000 τόνους ρωσικού αργού πετρελαίου (ή 190.000 βαρέλια την ημέρα, με ικανότητα διύλισης λίγο πάνω από 200.000 boe/ημέρα), ρεκόρ για φέτος.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ είπε στον Τούρκο πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν την περασμένη εβδομάδα ότι οι ΗΠΑ θα μπορούσαν να άρουν τις κυρώσεις κατά της Τουρκίας και να της επιτρέψουν να αγοράσει αεροσκάφη F-35, αλλά του ζήτησε να σταματήσει τις αγορές ρωσικού πετρελαίου. «Θα ήθελα να σταματήσω να αγοράζω πετρέλαιο από τη Ρωσία», είπε ο Τραμπ σε δηλώσεις του στον Τύπο μαζί με τον Ερντογάν, πριν από την έναρξη της συνάντησης μαζί του. Σε επιστολή που εστάλη πριν από δύο εβδομάδες στα μέλη του ΝΑΤΟ, συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας, ο Τραμπ τους είπε ότι η Ουάσιγκτον δεν θα επιβάλει νέες κυρώσεις στη Μόσχα όσο ορισμένοι σύμμαχοι συνεχίζουν να αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο. Πού καταλήγουν τα διυλισμένα ρωσικά καύσιμα πετρελαίου
Ο φόβος είναι ότι οπουδήποτε, γιατί, σε αντίθεση με τα καύσιμα που διυλίζονται στα ευρωπαϊκά εργοστάσια, δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι το ντίζελ (σε αυτήν την περίπτωση) που λαμβάνεται από τη διύλιση πετρελαίου στην Τουρκία και την Ινδία δεν λαμβάνεται επίσης από ρωσικό πετρέλαιο αναμεμειγμένο με άλλες ποικιλίες, το τελευταίο σε μικρότερο βαθμό. Ποιο είναι το πρόβλημα στη Ρουμανία; Πιθανή σύγκρουση με την Ουκρανία, το λιμάνι της Κωνστάντζας μπορεί να χάσει χρήματα Το ντίζελ που εισάγεται στη Ρουμανία χρησιμοποιείται επίσης για τον εφοδιασμό της εγχώριας αγοράς (είμαστε καθαροί εισαγωγείς) αλλά και για εξαγωγή στην Ουκρανία, απευθείας ή μέσω της Δημοκρατίας της Μολδαβίας. Στην πρώτη περίπτωση, οι έμποροι που το διαθέτουν στην αγορά της Ρουμανίας κερδίζουν τον ανταγωνισμό, επειδή το ντίζελ από άλλες πηγές (είτε παράγεται στη Ρουμανία είτε εισάγεται από διυλιστήρια που «καίνε» μη ρωσικό αργό πετρέλαιο σε τιμή χωρίς έκπτωση) είναι πιο ακριβό.
Από την άλλη, μέρος του ντίζελ που φτάνει στο λιμάνι της Κωνστάντζας πωλείται από εδώ και πέρα, στην Ουκρανία. Ή, από την 1η Οκτωβρίου, σύμφωνα με δημοσιεύματα στον εξειδικευμένο Τύπο στην Ουκρανία, είναι πιθανό οι ουκρανικές αρχές να σταματήσουν όλες τις πωλήσεις ντίζελ που φτάνουν στην Ουκρανία από την Κωνστάντζα, αλλά αιτία είναι οι παραδόσεις ινδικών καυσίμων (ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ρωσικού πετρελαίου) στην Ουκρανία τους τελευταίους μήνες.
Σύμφωνα με πηγή που επικαλείται ο τοπικός Τύπος, όλες οι αποστολές στην Κωνστάντζα τις δύο πρώτες εβδομάδες του Οκτωβρίου θα υπόκεινται σίγουρα σε αυξημένο έλεγχο. Ισχύει τόσο για θαλάσσιες όσο και για σιδηροδρομικές παραδόσεις. Ο λόγος είναι οι μεγάλοι όγκοι ινδικών προϊόντων που έφτασαν τον Σεπτέμβριο – περίπου 200,000 τόνοι. «Οι Ρουμάνοι ζήτησαν να μην επιβληθούν κυρώσεις τουλάχιστον τις δύο πρώτες εβδομάδες του Οκτωβρίου, προκειμένου να μπορέσουν να πουλήσουν τα υπόλοιπα μεγάλα αποθέματα ινδικών καυσίμων. Η ουκρανική πλευρά αρνήθηκε», είπε ένας από τους μεγάλους εμπόρους, υπό την προστασία της ανωνυμίας.
«Σε αυτό το σημείο, φαίνεται ότι σε περίπτωση νέων παραδόσεων ινδικών καυσίμων ή άλλων ύποπτων αποστολών, το καθεστώς ενισχυμένης επιθεώρησης θα παραταθεί για άλλες δύο εβδομάδες ή και ένα μήνα», είπε ένας άλλος έμπορος, ο οποίος θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του. Παράλληλα, υπάρχουν πληροφορίες ότι η κρατική διοίκηση του ρουμανικού λιμανιού διαπραγματεύεται με τους παραχωρησιούχους χωρητικότητας – Vitol, Oscar, Socar, Euronova – για την υιοθέτηση κοινής θέσης σχετικά με την εγκατάλειψη των διαδρομών εισαγωγής που θεωρούνται «τοξικές», προκειμένου να διατηρηθεί ο εφοδιασμός στην Ουκρανία, η οποία αντιπροσώπευε το 47% του όγκου φορτίου της Κωνστάντζας το 2025. Επίσης, σύμφωνα με έναν από τους ερωτηθέντες εμπόρους, η Τουρκία, η οποία κατέχει σημαντικό μερίδιο στον όγκο φορτίου της Κωνστάντζας, αναμένεται να συμπεριληφθεί στη λίστα των ανεπιθύμητων προορισμών.
Πηγή: https://energypress.gr